harardittlivmy

Julen

Publicerad 2011-12-24 12:54:14 i Allmänt,

Jaha, så var det jul igen.
Vi sitter hemma hos farmor och tittar på TV medan storebror sitter och läser upp underliga namn på platser och personer som till exempel Negerbyn, Mensträsk och Anusviken osv. Alltså hur tänkte man?!

Igår spelade vi Bingolotto enligt traditionerna, vann en ny bingolott och åt massor av godis och drack glögg.

Imorse vid frukostbordet diskuterade vi det här med julen och hur kommersiell den har blivit. Jag tycker det är synd att folk hatar, undviker och allmänt ogillar julen. Det är ju meningen att denna fina högtid ska handla om att ge varandra kärlek och visa omtanke. Min svägerska berättade om en familj som gav sin 12 åriga dotter en IPhone 4S i julklapp. Lite skevt med tanke på att det finns barn som inte en har mat på bordet.

I vår familj har julen ofta handlar om att mina föräldrar mått dåligt över att de inte kunnat ge oss alla de där julklapparna som vi ville ha då det inte var ekonomiskt möjligt. Samtidigt skulle de jobba, laga mat och vara trevliga julvärdar för släkten som kom till kvällen. När man är liten är det ju svårt att förstå varför de andra barnen i klassen kan få så fina julklappar medan jag själv inte fick de där sakerna. Det är svårt som barn att förstå pengars värde och att det krävs arbete för att faktiskt få de där pengarna.

Även fast det är svårt, tror jag att man som föräldrar måste sluta vara så jävla bekväm och förklara för sina barn att julen handlar om mer än bara presenterna. För visst är det så, att det är en tid för att bry oss om varandra och visa vår kärlek till våra nära och kära.

Så med dem orden tycker jag att vi har en riktigt god jul, släpper all stress som den innebär och bara bryr oss om varandra.

God Jul mina vänner <3
[MyFransson]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

My Fransson

Tjejen med hjärtat i Järvsö, lägenhet i Sundsvall och sambo i Hudiksvall. Har som mål att bli bra på kommunikation och PR. Brinner för bygdegårdar och framförallt den i Skålbo.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela