harardittlivmy

Ostkaka och jultradition

Publicerad 2011-12-14 14:05:58 i Allmänt,

Sitter på tåget mellan Hudik och Sundsvall med Musikhjälpen i öronen. Dör av skratt många gånger och blir lika ofta gråtmild över alla fina människor och deras insats för tjejers rätt att gå i skolan. Det värmer i lillhjärtat.

Igår skänkte jag faktiskt en slant till just Musikhjälpen. Min familj har nämligen kommit överens om att inte ge bort nå julklappar till varandra det här året, så jag skänkte en slant till flickorna som behöver dem istället.

Jag tänkte på det igår, att alla flickor borde någon gång i sitt liv få känna och ha det så bra som jag och många andra har det. En bra uppväxt med föräldrar som kan ta hand om dig, rätten att gå i skolan, inte bara grundskolan utan också gymnasiet och högskolan. Det är sjukt hur olika det kan se ut i världen. Att det handlar om vart man är född och tillståndet i det land man föds i.

Under gårdagen var jag hemma i mitt Järvsö och gjorde ostkaka med mamma. En fin tradition som är ett måste kring jul i vårt hem :)
Innan själva framställningen av ostkakan åkte jag och mamma för att köpa färsk mjölk på en bondgård. Jag fick flash backs från barndomen och klappade kalvar. Det var en fin dag.
Ostkakan ska jag bjuda mina Sundsvallsvänner på. Jag hoppas de kommer gilla min familjs tradition eller i alla fall tycka att det smakar gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

My Fransson

Tjejen med hjärtat i Järvsö, lägenhet i Sundsvall och sambo i Hudiksvall. Har som mål att bli bra på kommunikation och PR. Brinner för bygdegårdar och framförallt den i Skålbo.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela