harardittlivmy

Mjölkkannor och bröstpumpor?!

Publicerad 2012-10-17 00:54:16 i

I fredags var jag och Hanna på en loppisturné i Ljusdal i jakt på en perfekt lampa till hennes vardagsrum. Efter att ha länsat och noggrant gått igenom alla lampor i butiken (läs ögnat igenom utbudet och sedan satt oss i en stol för att vila benen) beslöt vi oss för att det fick vara nog för dagen. Butiksägaren pekade på en "ta om du vill ha låda" på vägen ut och Hanna dök genast ner och hittade en mycket vacker väska. Själv började jag se mig om i den lilla hallen där vi befann oss och såg DEN! - min ostkaksform. Jag hittade alltså en perfekt ostkaksform. Lyckan som infann sig är nästintill omöjlig att beskriva!

Ni som besökt bloggen tidigare vet att jag i våras lärde mig att göra ostkaka (!) på egen hand. Eller ja med stor hjälp från Fruttis. Och jag har nu som mål att fortsätta med denna produktion åtminstone någon gång om år. Men för att göra detta krävs att jag äger en ostkaksform.

Men vad är det då som är så speciellt med en jävla ostkaksform då?, tänker ni nu. Jo det ska jag tala om för er, att det är mycket viktigt att en sådan form uppfyller vissa krav. För det första måste den vara i koppar och "tennad" inuti för att ge bästa smak och resultat (om detta är sant har jag ingen aning om då min mor enbart sagt ATT den bör vara i koppar och inte varför. Så risken finns att jag hittat på denna information). Sen är det ytterst viktigt att den är i rätt storlek då den måste passa de mått och proportioner som familjereceptet anger. Min form uppfyller alltså dessa krav.

120 kronor senare var jag den lyckligaste personen som gått där ifrån med en kopparform i mina ägor - förutom mannen som varit in dagen innan och köpt 8 delar av en "kopparservis" då han kommit på att han ville börja samla på koppar - enligt butiksägaren.

Efter att jag köpt min form och stolt visat upp den för familjen kom jag på att det kanske vore lämpligt att införskaffa något att koka mjölken i (en kastrull i stål som rymmer 15 liter) och något att frakta mjölken i på väg hem från bonden Bengt. Jag och Frida konstaterade nämligen i våras att en ihoptejpad kastrull, i knät på passageraren i bilen efter en guppig väg, inte var ett optimalt tillvägagångssätt. Därför kom jag på att en mjölkkanna vore att föredra. En sån där gammal som stod på mjölkpallar längs med vägen förr. Jag bestämde mig därför för att söka efter en sån på Blocket och knappade in ordet "mjölkkanna" i sökfältet.

Till min förvåning så annonserade den första annonsen för en bröstpump?! Jaha, tänkte jag. Inte för att detta var vad jag tänkt mig, men vad vet jag, kanske är det ett smidigt sätt att frakta mjölk från bonden Bengt hem till mig? Kanske det mest optimala till och med?

Det var i alla fall hit jag ville komma men min historia - att om man söker på mjölkkanna på Blocket så dyker det upp en annons för en bröstpump överst i listan. Komiskt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

My Fransson

Tjejen med hjärtat i Järvsö, lägenhet i Sundsvall och sambo i Hudiksvall. Har som mål att bli bra på kommunikation och PR. Brinner för bygdegårdar och framförallt den i Skålbo.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela